Tämän sivun sisältö on suunnattu LUTin ja LABin opiskelijoille

Opiskelijoiden IT-tukipalvelut Opiskelijoiden IT-tukipalvelut

LUT-yliopiston tietohallinto tuottaa IT-tukipalvelut LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Opiskelijoiden IT-tukipalveluiden yhteystiedot löydät tältä sivulta. Opiskelijoiden IT-tuki auttaa erityisesti LUT-tunnukseen ja salasanaan liittyvissä ongelmatilanteissa ja tällaiset ongelmat pyritään korjaamaan mahdollisimman pikaisesti.

 

Opiskelijoiden IT-tukipalvelut palvelee näissä asioissa:

  • LUT-tunnukseen tai salasanaan liittyvät ongelmat (erityisesti kirjautumisongelmat Moodleen, Sisuun, Peppiin, Office 365 -palveluihin jne.).
    • Ennen yhteydenottoa suosittelemme vaihtamaan salasanan, mikä usein korjaa kirjautumisongelmat. Ohjeet löydät Unista.
  • Uuden LUT-tunnuksen aktivoiminen
  • Unohtuneen salasanan palautus
  • Kulunvalvonta-avaimen liittäminen tulostusjärjestelmään
    • Voit lisätä kulunvalvonta-avaimen (tai muun sirullisen kortin/avaimen) tulostusjärjestelmään myös itse. Ohjeet löydät Unista.
    • Tietyissä tapauksissa opiskelija ei voi itsenäisesti liittää kulunvalvonta-avainta tulostusjärjestelmään, esimerkiksi kun avain on liitetty aiemmin opiskelijan toiselle tunnukselle (näissä tapauksissa kyseessä on usein henkilökuntatunnus).

LUT-korkeakoulujen henkilökunnan jäsenet voivat myös noutaa uuden LUT-tunnuksen tai unohtuneen salasanan tai käydä liittämässä kulunvalvonta-avaimen tulostusjärjestelmään Opiskelijoiden IT-tukipisteellä. Muissa asioissa henkilökuntaa palvelee LUT-tietohallinnon helpdesk.

 

Näitä asioita meiltä kysytään usein, mutta valitettavasti ne eivät kuulu palveluihimme:

  • Omien laitteiden käyttöön tai sovellusten/tietokoneohjelmien käyttöön ei valitettavasti tarjota tukea
    • Tietokoneiden ja mobiililaitteiden huoltoa tekevillä yrityksillä on yleensä verkkosivut, joilta löydät heidän yhteystietonsa. Voit käyttää hakukoneessa (esim. Google) esimerkiksi hakusanoja tietokonehuolto/puhelinhuolto Lahti/Lappeenranta
  • Sisuun tai Peppiin liittyvät muut asiat kuin kirjautumisongelmat
  • Opiskelutodistukset, opintosuoritusotteet, Kelan ateriatukikortit
  • Kulunvalvonta-avaimet ja kulkuoikeudet
  • Tulostuskiintiötä emme myy
  • Opiskelijakortit

Origo-palvelupiste Origo-palvelupiste

Origo-palvelupisteen toiminta on päättynyt kesällä 2020, mutta kaikki vanhat tutut Origon palvelut tarjotaan edelleen. Syyslukukauden 2020 alusta lähtien (=1.8. alkaen) palvelut jakautuvat seuraavasti:

Kirjastoasiat: LUT-tiedekirjaston asiakaspalvelu säilyy tutussa paikassa Lappeenrannassa kirjaston 3. kerroksen palvelupisteellä. Kirjastossa ei enää tarjota IT-tukipalveluita. Kirjaston yhteystiedot ja asiakaspalvelun aukioloajat löydät kirjaston verkkosivuilta lut.fi/kirjasto

Opiskelijoiden IT-tukipalvelut: Uudet yhteystiedot ja aukioloajat löydät tältä sivulta.

LUTin ja LABin opiskelijoiden IT-tukipalvelut on muuttanut kirjastosta Galleria-aulan toiselle puolelle. Palvelupiste sijaitsee aivan Galleria-aulan vieressä, 1-rakennuksen puolella (pianon takana).

Kirjastosta päin kuljettaessa: mene Galleria-aulan läpi ja käänny heti vasemmalle. Street Cafe'lta päin kuljettaessa: huoneen 1325 kohdalta jatka muutama metri eteenpäin kohti Career Corneria.

Tämän sivun sisällöstä vastaa LUT-tietohallinto (studenthelpdesk@lut.fi).

Sivun koko sisältö on viimeksi tarkistettu 5.11.2020. Tämän jälkeen sivulle on voitu tehdä pienempiä muokkauksia, joista viimeisimmän päivitysaika näkyy sivun alareunassa.
 

Palveluajat ja yhteystiedot Palveluajat ja yhteystiedot

Opiskelijoiden IT-tukipalvelut palvelee LUTin ja LABin opiskelijoita!

Avoinna ma-pe klo 10-14

Email: studenthelpdesk@lut.fi

Puh: 029 446 2777 (ei käytössä 31.5.-1.8.2021)

Opiskelijoiden IT-tukipiste (suljettu 31.7. asti!) Lappeenrannassa on avoinna ti ja to (klo 10-14)

IT-tukipiste sijaitsee luokan 1304 edessä (kirjaston lähellä, Galleria-aulan vieressä 1-rakennuksen puolella, pianon takana).

Chat: LUT-botti Emmi vastaa kysymyksiin chatissa 24/7.

Poikkeukset aukioloajoissa ilmoitetaan Unissa tällä sivulla.

Ajankohtaista Ajankohtaista

Poimintoja ajankohtaisista asioista, kaikki ajankohtaiset https://uni.lut.fi/it-ajankohtaista

20.7.2021: Elokuusta alkaen tavoitat meidät myös puhelimitse ja IT-tukipisteeltä

Opiskelijoiden IT-tukipiste avataan jälleen elokuussa! 2.8. alkaen palvelemme IT-tukipisteellä (luokan 1304 edessä) tiistaisin ja torstaisin klo 10-14.

Opiskelijoiden IT-tukipalveluiden puhelin otetaan jälleen käyttöön myös 2.8. alkaen. Vastaamme puheluihin ma-pe klo 10-14.

Heinäkuun loppuun asti palvelemme vain sähköpostin välityksellä.

 

31.5.2021: Kesä-heinäkuun palvelemme sähköpostitse

Opiskelijoiden IT-tukipalvelut palvelee kesä-heinäkuun ajan vain sähköpostin välityksellä. Puhelimeen vastaamme jälleen 2.8. alkaen ma-pe klo 10-14. Vaikka kampukset aukesivatkin opiskelijoille jo toukokuussa, niin Opiskelijoiden IT-tukipiste Galleria-aulan vieressä on suljettu heinäkuun loppuun asti. IT-tukipisteen elokuun aukioloajoista ilmoitetaan myöhemmin.

 

15.3.2021: LAMKin ja SAIMIAn vanhoja palveluita suljettu, eLAB korvaa ne

Opiskelijoilla ei ole enää pääsyä LAMKin Respaan (respa.lab.fi). Myös SAIMIAn vanhat verkkosivut www.saimia.fi/opiskelu ja www.saimia.fi/lab olivat jo hetken aikaa suljettu, mutta kaikkea niiden sisältöä ei valitettavasti vielä löydy eLABista, joten nämä sivut on palautettu tänään käyttöön, ja ne ovat jälleen käytössä jonkin aikaa. Suosittelemme kuitenkin kaikkia LABin opiskelijoita siirtymään käyttämään tämän vuoden alussa julkaistua uutta palvelua, eLABia: https://elab.lab.fi

Päivitys 18.3.2021: LABin opiskelijoilla ei ole myöskään pääsyä LABin Intraan.

Päivitys 19:3.2021: SAIMIAn vanhat verkkosivut www.saimia.fi/opiskelu ja www.saimia.fi/lab on nyt suljettu pysyvästi

 

11.1.2021: eLAB julkaistu vuodenvaihteessa: elab.lab.fi

Kauan odotettu eLAB (https://elab.lab.fi) on julkaistu vuodenvaihteessa. Sinne on kerätty LABin opiskeluun liittyvää käytännön tietoa opintojen alusta loppuun asti. Sivustolta löytyy myös kaikkia LABin opiskelijoita koskevat ajankohtaiset asiat ja tärkeimmät uutiset. eLAB on suunniteltu mobiililaitteisiin eikä sen käyttö vaadi kirjautumista. Opiskelijoiden IT-tukipalveluiden ajankohtaiset IT-asiat julkaistaan toistaiseksi vain tällä palstalla Unissa.

LUT-botti Emmi LUT-botti Emmi

LUT-botti Emmi vastaa kysymyksiin chatissa 24/7.

Jos Emmin taidot eivät vielä riitä ongelman ratkaisemiseen, niin hän ohjaa tekemään palvelupyynnön ihmiskollegalleen, joka ottaa asiakkaaseen yhteyttä. Emmi on vasta harjoittelija ja hän oppii viikoittain uusia asioita. Tällä hetkellä Emmi osaa vain suomen kieltä.

Haasta rohkeasti Emmiä! Emmin löydät mm. useilta Unin IT-ohjesivuilta.