Tämän sivun sisältö on suunnattu LUTin ja LABin opiskelijoille

Opiskelijoiden IT-tukipalvelut Opiskelijoiden IT-tukipalvelut

LUT-yliopiston tietohallinto tuottaa IT-tukipalvelut LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Opiskelijoiden IT-tukipalveluiden yhteystiedot löydät tältä sivulta. Opiskelijoiden IT-tuki auttaa erityisesti LUT-tunnukseen ja salasanaan liittyvissä ongelmatilanteissa ja tällaiset ongelmat pyritään korjaamaan mahdollisimman pikaisesti.

 

Opiskelijoiden IT-tukipalvelut palvelee näissä asioissa:

  • LUT-tunnukseen tai salasanaan liittyvät ongelmat (erityisesti kirjautumisongelmat Moodleen, Sisuun, Peppiin, Office 365 -palveluihin jne.).
    • Ennen yhteydenottoa suosittelemme vaihtamaan salasanan, mikä usein korjaa kirjautumisongelmat. Ohjeet löydät Unista.
  • Uuden LUT-tunnuksen aktivoiminen
  • Unohtuneen salasanan palautus
  • Kulunvalvonta-avaimen liittäminen tulostusjärjestelmään
    • Voit lisätä kulunvalvonta-avaimen (tai muun sirullisen kortin/avaimen) tulostusjärjestelmään myös itse. Ohjeet löydät Unista.
    • Tietyissä tapauksissa opiskelija ei voi itsenäisesti liittää kulunvalvonta-avainta tulostusjärjestelmään, esimerkiksi kun avain on liitetty aiemmin opiskelijan toiselle tunnukselle (näissä tapauksissa kyseessä on usein henkilökuntatunnus).

LUT-korkeakoulujen henkilökunnan jäsenet voivat myös noutaa uuden LUT-tunnuksen tai unohtuneen salasanan tai käydä liittämässä kulunvalvonta-avaimen tulostusjärjestelmään Opiskelijoiden IT-tukipisteellä. Muissa asioissa henkilökuntaa palvelee LUT-tietohallinnon helpdesk.

 

Näitä asioita meiltä kysytään usein, mutta valitettavasti ne eivät kuulu palveluihimme:

  • Omien laitteiden käyttöön tai sovellusten/tietokoneohjelmien käyttöön ei valitettavasti tarjota tukea
    • Tietokoneiden ja mobiililaitteiden huoltoa tekevillä yrityksillä on yleensä verkkosivut, joilta löydät heidän yhteystietonsa. Voit käyttää hakukoneessa (esim. Google) esimerkiksi hakusanoja tietokonehuolto/puhelinhuolto Lahti/Lappeenranta
  • Sisuun tai Peppiin liittyvät muut asiat kuin kirjautumisongelmat
  • Opiskelutodistukset, opintosuoritusotteet, Kelan ateriatukikortit
  • Kulunvalvonta-avaimet ja kulkuoikeudet
  • Tulostuskiintiötä emme myy
  • Opiskelijakortit

Origo-palvelupiste Origo-palvelupiste

Origo-palvelupisteen toiminta on päättynyt kesällä 2020, mutta kaikki vanhat tutut Origon palvelut tarjotaan edelleen. Syyslukukauden 2020 alusta lähtien (=1.8. alkaen) palvelut jakautuvat seuraavasti:

Kirjastoasiat: LUT-tiedekirjaston asiakaspalvelu säilyy tutussa paikassa Lappeenrannassa kirjaston 3. kerroksen palvelupisteellä. Kirjastossa ei enää tarjota IT-tukipalveluita. Kirjaston yhteystiedot ja asiakaspalvelun aukioloajat löydät kirjaston verkkosivuilta lut.fi/kirjasto

Opiskelijoiden IT-tukipalvelut: Uudet yhteystiedot ja aukioloajat löydät tältä sivulta.

LUTin ja LABin opiskelijoiden IT-tukipalvelut on muuttanut kirjastosta Galleria-aulan toiselle puolelle. Palvelupiste sijaitsee aivan Galleria-aulan vieressä, 1-rakennuksen puolella (pianon takana).

Kirjastosta päin kuljettaessa: mene Galleria-aulan läpi ja käänny heti vasemmalle. Street Cafe'lta päin kuljettaessa: huoneen 1325 kohdalta jatka muutama metri eteenpäin kohti Career Corneria.

Tämän sivun sisällöstä vastaa LUT-tietohallinto (studenthelpdesk@lut.fi).

Sivun koko sisältö on viimeksi tarkistettu 5.11.2020. Tämän jälkeen sivulle on voitu tehdä pienempiä muokkauksia, joista viimeisimmän päivitysaika näkyy sivun alareunassa.
 

Palveluajat ja yhteystiedot Palveluajat ja yhteystiedot

Opiskelijoiden IT-tukipalvelut palvelee LUTin ja LABin opiskelijoita!

Avoinna ma-pe klo 10-14

Email: studenthelpdesk@lut.fi

Puh: 029 446 2777

Opiskelijoiden IT-tukipiste Lappeenrannassa on avoinna ti ja to (klo 10-14)

IT-tukipiste sijaitsee luokan 1304 edessä (kirjaston lähellä, Galleria-aulan vieressä 1-rakennuksen puolella, pianon takana).

Chat: LUT-botti Emmi vastaa kysymyksiin chatissa 24/7.

Poikkeukset aukioloajoissa ilmoitetaan Unissa tällä sivulla.

Ajankohtaista Ajankohtaista

Poimintoja ajankohtaisista asioista, kaikki ajankohtaiset https://uni.lut.fi/it-ajankohtaista

15.9.2021: Moodlessa huoltokatko 16.9. klo 7-8

LUT-korkeakoulujen Moodlessa (moodle.lut.fi) on tietoturvapäivityksestä johtuva käyttökatko torstaina 16.9. klo 7-8.

 

13.9.2021: Digiassistentit auttavat opiskelijoita vielä tämän viikon ajan

Uudet ja vanhat LUTin ja LABin opiskelijat voivat kysyä digiassistenteilta apua IT-ongelmiin. Digiassistentit ovat LUT-korkeakoulujen opiskelijoita ja he päivystävät ma-pe klo 10-14 kampuksilla ja verkossa 17.9. asti. Tarkemmat yhteystiedot löydät eLABista: https://elab.lab.fi/fi/ajankohtaista/opiskelijoiden-digiassistenttipalvelu-308-1792021

HUOM! Opiskelijoiden IT-tukipalvelut ei tarjoa sovellustukea eikä tukea omille laitteille, mutta digiassistentit auttavat näissäkin asioissa.

 

27.8.2021: Ruuhkaa

Valitettavasti palvelumme on tällä hetkellä ruuhkautunut. Vastaamme kyllä kaikkiin opiskelijoiden IT-tukipalveluun tulleisiin sähköposteihin, joten maltathan odottaa.

Käsittelemme palvelupyynnöt saapumis- ja kiireellisyysjärjestyksessä. Ensimmäisenä autamme uusia opiskelijoita LUT-tunnuksen aktivoimisessa ja saatamme vanhojen opiskelijoiden tunnukset kuntoon, jos tunnuksella ei pääse kirjautumaan mihinkään. Näiden jälkeen käsittelemme yksittäisten sovellusten ja järjestelmien ongelmatilanteet.

Useimmat kirjautumisongelmat ratkeavat vaihtamalla salasana. Lisätietoja: https://uni.lut.fi/it-ukk#Salasana

 

11.1.2021: eLAB julkaistu vuodenvaihteessa: elab.lab.fi

Kauan odotettu eLAB (https://elab.lab.fi) on julkaistu vuodenvaihteessa. Sinne on kerätty LABin opiskeluun liittyvää käytännön tietoa opintojen alusta loppuun asti. Sivustolta löytyy myös kaikkia LABin opiskelijoita koskevat ajankohtaiset asiat ja tärkeimmät uutiset. eLAB on suunniteltu mobiililaitteisiin eikä sen käyttö vaadi kirjautumista. Opiskelijoiden IT-tukipalveluiden ajankohtaiset IT-asiat julkaistaan toistaiseksi vain tällä palstalla Unissa.

LUT-botti Emmi LUT-botti Emmi

LUT-botti Emmi vastaa kysymyksiin chatissa 24/7.

Jos Emmin taidot eivät vielä riitä ongelman ratkaisemiseen, niin hän ohjaa tekemään palvelupyynnön ihmiskollegalleen, joka ottaa asiakkaaseen yhteyttä. Emmi on vasta harjoittelija ja hän oppii viikoittain uusia asioita. Tällä hetkellä Emmi osaa vain suomen kieltä.

Haasta rohkeasti Emmiä! Emmin löydät mm. useilta Unin IT-ohjesivuilta.