Tämän sivun sisältö on suunnattu LUTin ja LABin opiskelijoille

Ajankohtaisia IT-asioita Ajankohtaisia IT-asioita

Opiskelijoiden IT-tukipalveluiden ajankohtaisia asioita, uutisia, vikailmoituksia ym.

Tärkeimmät Tärkeimmät

Poimintoja ajankohtaisista asioista, kaikki ajankohtaiset https://uni.lut.fi/it-ajankohtaista

29.11.2021: Joulukuun ja vuodenvaihteen poikkeusaukioloja

Itsenäisyyspäivänä (ma 6.12.), jouluaattona (pe 24.12.) ja loppiaisena (to 6.1.) Opiskelijoiden IT-tukipalvelut (=sähköposti, puhelin, IT-tukipiste) on kokonaan suljettu.

Ma 20.12. - pe 31.12. Opiskelijoiden IT-tukipiste ja puhelin on suljettu. Palvelemme kuitenkin normaalisti sähköpostin välityksellä ma-pe klo 10-14.

Orientaatioviikolla Opiskelijoiden IT-tukipiste on avoinna poikkeuksellisesti myös maanantaina ja keskiviikkona eli IT-tukipiste on avoinna ma 3.1., ti 4.1. ja ke 5.1. klo 10-14. 

Pe 7.1.2022 alkaen palvelemme jälleen normaalisti ma-pe klo 10-14 puhelimen ja sähköpostin välityksellä. Lisäksi IT-tukipiste on avoinna tiistaisin ja torstaisin klo 10-14.

 

15.11.2021: Moodlessa huoltokatko 16.11. klo 7-8

LUT-korkeakoulujen Moodlessa (moodle.lut.fi) on turvapäivityksestä johtuva käyttökatko tiistaina 16.11. klo 7-8.

Samalla muistutamme, että Moodlessa on lisäksi säännöllinen huoltokatko klo 7-8 joka kuukauden ensimmäisenä tiistaina.

 

20.10.2021: Eduroam-verkon varmenne uusitaan 20.10.2021

Eduroam-verkon varmenne uusitaan ke 20.10.2021 klo 16:00. Uusi varmenne on eri myöntäjältä (CA) kuin edellinen, joten osa päätelaitteista ei enää suostu liittymään eduroam-verkkoon nykyisellä sertifikaatilla.

Jos eduroam ei enää toimi, niin poista eduroam-verkko (unohda verkko) laitteen asetuksista ja liity siihen uudestaan. Jos tämä ei auta, niin asenna eduroam-verkko uudestaan osoitteesta https://cat.eduroam.org , jolloin uusimmat asetukset määritetään laitteellesi automaattisesti.

Muista käyttää käyttäjätunnuksena oppilaitoksesi sähköpostiosoitetta!

Lisää ohjeita eduroamista (mm. kuvallinen ohje eduroam-asennusohjelman käytöstä) löytyy Unista: https://uni.lut.fi/fi/web/guest/eduroam-verkko

 

11.1.2021: eLAB julkaistu vuodenvaihteessa: elab.lab.fi

Kauan odotettu eLAB (https://elab.lab.fi) on julkaistu vuodenvaihteessa. Sinne on kerätty LABin opiskeluun liittyvää käytännön tietoa opintojen alusta loppuun asti. Sivustolta löytyy myös kaikkia LABin opiskelijoita koskevat ajankohtaiset asiat ja tärkeimmät uutiset. eLAB on suunniteltu mobiililaitteisiin eikä sen käyttö vaadi kirjautumista. Opiskelijoiden IT-tukipalveluiden ajankohtaiset IT-asiat julkaistaan toistaiseksi vain tällä palstalla Unissa.

Syksy 2021 Syksy 2021

24.11.2021: Pepissä käyttökatko 24.11. klo 14-18

Pepissä on käyttökatko keskiviikkona 24.11.2021 klo 14:00 alkaen. Käyttökatkon arvioitu päättymisaika on klo 18:00.

 

15.9.2021: Moodlessa huoltokatko 16.9. klo 7-8

LUT-korkeakoulujen Moodlessa (moodle.lut.fi) on tietoturvapäivityksestä johtuva käyttökatko torstaina 16.9. klo 7-8.

 

13.9.2021: Digiassistentit auttavat opiskelijoita vielä tämän viikon ajan

Uudet ja vanhat LUTin ja LABin opiskelijat voivat kysyä digiassistenteilta apua IT-ongelmiin. Digiassistentit ovat LUT-korkeakoulujen opiskelijoita ja he päivystävät ma-pe klo 10-14 kampuksilla ja verkossa 17.9. asti. Tarkemmat yhteystiedot löydät eLABista: https://elab.lab.fi/fi/ajankohtaista/opiskelijoiden-digiassistenttipalvelu-308-1792021

HUOM! Opiskelijoiden IT-tukipalvelut ei tarjoa sovellustukea eikä tukea omille laitteille, mutta digiassistentit auttavat näissäkin asioissa.

 

27.8.2021: Ruuhkaa

Valitettavasti palvelumme on tällä hetkellä ruuhkautunut. Vastaamme kyllä kaikkiin opiskelijoiden IT-tukipalveluun tulleisiin sähköposteihin, joten maltathan odottaa.

Käsittelemme palvelupyynnöt saapumis- ja kiireellisyysjärjestyksessä. Ensimmäisenä autamme uusia opiskelijoita LUT-tunnuksen aktivoimisessa ja saatamme vanhojen opiskelijoiden tunnukset kuntoon, jos tunnuksella ei pääse kirjautumaan mihinkään. Näiden jälkeen käsittelemme yksittäisten sovellusten ja järjestelmien ongelmatilanteet.

Useimmat kirjautumisongelmat ratkeavat vaihtamalla salasana. Lisätietoja: https://uni.lut.fi/it-ukk#Salasana

Kevät 2021 Kevät 2021

20.7.2021: Elokuusta alkaen tavoitat meidät myös puhelimitse ja IT-tukipisteeltä

Opiskelijoiden IT-tukipiste avataan jälleen elokuussa! 2.8. alkaen palvelemme IT-tukipisteellä (luokan 1304 edessä) tiistaisin ja torstaisin klo 10-14.

Opiskelijoiden IT-tukipalveluiden puhelin otetaan jälleen käyttöön myös 2.8. alkaen. Vastaamme puheluihin ma-pe klo 10-14.

Heinäkuun loppuun asti palvelemme vain sähköpostin välityksellä.

 

14.7.2021: Moodlessa huoltokatko 14.7. klo 8-16

LUT-korkeakoulujen Moodlessa (moodle.lut.fi) on palvelinhuollosta johtuva käyttökatko keskiviikkona 14.7. klo 8-16.

 

31.5.2021: Kesä-heinäkuun palvelemme sähköpostitse

Opiskelijoiden IT-tukipalvelut palvelee kesä-heinäkuun ajan vain sähköpostin välityksellä. Puhelimeen vastaamme jälleen 2.8. alkaen ma-pe klo 10-14. Vaikka kampukset aukesivatkin opiskelijoille jo toukokuussa, niin Opiskelijoiden IT-tukipiste Galleria-aulan vieressä on suljettu heinäkuun loppuun asti. IT-tukipisteen elokuun aukioloajoista ilmoitetaan myöhemmin.

 

31.5.2021: Vanhat Moodlet suljetaan

LUT-korkeakoulujen vanhat Moodlet eli LUTin Moodle (moodle2.lut.fi), SAIMIAn Moodle (moodle.saimia.fi) ja LAMKin Reppu (reppu.lamk.fi) suljetaan tänään pysyvästi eikä niihin ole sen jälkeen enää pääsyä. Jatkossa kaikki LUT-korkeakoulujen opiskelijat käyttävät yhteistä LUT-korkeakoulujen Moodlea: https://moodle.lut.fi/

 

26.3.2021: Moodlessa huoltokatko 29.3.

LUT-korkeakoulujen uudessa Moodlessa (moodle.lut.fi) on huoltokatko 29.3. klo 7-16.

 

19.3.2021: Opiskelijoiden IT-tukipiste suljettu 31.7. asti

Kampuksien sulku jatkuu huonontuneen koronatilanteen vuoksi. Lappeenrannan kampus on suljettu opiskelijoilta kevätlukukauden 2021 loppuun asti, joten myös Opiskelijoiden IT-tukipiste on suljettu 31.7. asti. Huom! Vain Opiskelijoiden IT-tukipiste on suljettu eli muutoin Opiskelijoiden IT-tukipalvelut palvelee normaalisti puhelimen ja sähköpostin välityksellä ma-pe klo 10-14. LUTin ja LABin henkilökunnan kaikki käyttäjätunnusasiat hoituvat henkilökunnan helpdeskin kautta Opiskelijoiden IT-tukipisteen ollessa suljettuna.

 

15.3.2021: LAMKin ja SAIMIAn vanhoja palveluita suljettu, eLAB korvaa ne

Opiskelijoilla ei ole enää pääsyä LAMKin Respaan (respa.lab.fi). Myös SAIMIAn vanhat verkkosivut www.saimia.fi/opiskelu ja www.saimia.fi/lab olivat jo hetken aikaa suljettu, mutta kaikkea niiden sisältöä ei valitettavasti vielä löydy eLABista, joten nämä sivut on palautettu tänään käyttöön, ja ne ovat jälleen käytössä jonkin aikaa. Suosittelemme kuitenkin kaikkia LABin opiskelijoita siirtymään käyttämään tämän vuoden alussa julkaistua uutta palvelua, eLABia: https://elab.lab.fi

Päivitys 18.3.2021: LABin opiskelijoilla ei ole myöskään pääsyä LABin Intraan.

Päivitys 19:3.2021: SAIMIAn vanhat verkkosivut www.saimia.fi/opiskelu ja www.saimia.fi/lab on nyt suljettu pysyvästi

 

4.3.2021: Opiskelijoiden IT-tukipiste suljettu 5.4. asti

Lappeenrannan kampuksen sulku jatkuu huonontuneen koronatilanteen vuoksi. Kampus on suljettu opiskelijoilta 5.4. asti, joten myös Opiskelijoiden IT-tukipiste on suljettu 5.4. asti. Huom! Vain Opiskelijoiden IT-tukipiste on suljettu eli muutoin Opiskelijoiden IT-tukipalvelut palvelee normaalisti puhelimen ja sähköpostin välityksellä ma-pe klo 10-14. LUTin ja LABin henkilökunnan kaikki käyttäjätunnusasiat hoituvat henkilökunnan helpdeskin kautta Opiskelijoiden IT-tukipisteen ollessa suljettuna.

 

1.3.2021: LABin kursseja kadonnut Moodlesta

LABin käytössä olevassa Peppi-järjestelmässä on ilmennyt ongelmia viikonlopun aikana. Tämän seurauksena joidenkin LABin kurssien ilmoittautumiset ovat rikkoontuneet Moodlessa eli kurssit ovat kadonneet näkyvistä Moodlesta. Ongelma vaikuttaa myös osaan kielikursseista (myös LUTin opiskelijoiden). Ongelma on korjattu tänään maanantaiaamuna klo 8:50 mennessä ja kurssit näkyvät jälleen Moodlessa normaalisti.

 

22.2.2021: Opiskelijoiden IT-tukipiste suljettu viikot 8 ja 9

Lappeenrannan kampus on kokonaan suljettu opiskelijoilta 22.2.–7.3.2021 koronaviruspandemian takia, joten myös Opiskelijoiden IT-tukipiste on tämän aikaa suljettu. Huom! Vain Opiskelijoiden IT-tukipiste on suljettu eli muutoin Opiskelijoiden IT-tukipalvelut palvelee normaalisti puhelimen ja sähköpostin välityksellä ma-pe klo 10-14.

 

16.2.2021: Käyttökatko Pepissä

LAB-ammattikorkeakoulun Peppi-järjestelmässä on käyttökatko to 18.2. klo 12-16.

 

8.1.2021: Ruuhkaa

Valitettavasti palvelumme on tällä hetkellä ruuhkautunut. Vastaamme kyllä kaikkiin opiskelijoiden IT-tukipalveluun tulleisiin sähköposteihin, joten maltathan odottaa.

Käsittelemme palvelupyynnöt saapumis- ja kiireellisyysjärjestyksessä. Ensimmäisenä autamme uusia opiskelijoita LUT-tunnuksen aktivoimisessa ja saatamme vanhojen opiskelijoiden tunnukset kuntoon, jos tunnuksella ei pääse kirjautumaan mihinkään. Näiden jälkeen käsittelemme yksittäisten sovellusten ja järjestelmien ongelmatilanteet.

Useimmat kirjautumisongelmat ratkeavat vaihtamalla salasana. Lisätietoja: https://uni.lut.fi/it-ukk#Salasana

Syksy 2020 Syksy 2020

31.12.2020: Opiskelijoiden IT-tukipisteen uudet palveluajat

1.1.2021 alkaen Opiskelijoiden IT-tukipiste on avoinna tiistaisin ja torstaisin klo 10-14. Opiskelijoiden IT-tukipalvelut on puolestaan avoinna tuttuun tapaan ma-pe klo 10-14.

 

8.12.2020: Peppi ei toimi, eikä myös LUT EXAM ja AVOP-kysely

Klo 8:40: Peppiin (peppi.lab.fi) kirjautuminen ei toimi tällä hetkellä. CSC (Tieteen tietotekniikan keskus oy) tutkii asiaa ja tekee järjestelmiinsä korjaustoimenpiteitä.

Klo 10:40: Vika vaikuttaa myös LUT EXAM -järjestelmään (sähköiset tentit) sekä LABin valmistuvien opiskelijoiden AVOP-kyselyyn. Myöskään näihin järjestelmiin ei pääse kirjautumaan tällä hetkellä.

Klo 12:10: CSC on saanut on saanut vikatilanteen korjattu ja kirjautumiset yllä mainittuihin järjestelmiin toimivat jälleen normaalisti.

 

7.12.2020: LUT EXAM huoltokatko 8.12. klo 8:00-9:00

LUT EXAM -järjestelmässä on versiopäivityksestä johtuva huoltokatko 8.12. klo 8:00-9:00 eikä sähköisen tenttimisen järjestelmä ole tänä aikana käytettävissä.

 

1.12.2020: Uusi LUT VDI -etätyöpöytäpalvelu

Maanantaina 7.12. otetaan käyttöön uusi LUT VDI -palvelu. Vanhan LUT VDI -ympäristön käyttö päättyy sunnuntaina 6.12.2020. Uudessa LUT VDI -portaalissa on käytössä vanhat tutut palvelut, mutta portaalin suorituskyky ja käytettävyys ovat parantuneet. Uusi LUT VDI on yhteinen kaikille LUT-korkeakoulujen opiskelijoille.

Uusi LUT VDI löytyy selaimella osoitteesta https://one.lut.fi (tämä korvaa siis vanhan osoitteen https://vim.lut.fi). Horizon Clientillä käytetään jatkossa palvelimena vdi.lut.fi (korvaa vanhan palvelimen view.lut.fi).

Voit tutustua uuteen portaaliin jo nyt, mutta huomioitahan, että jotkin vanhan portaalin palveluista siirretään uuteen LUT VDI -portaalin vasta maanantaina 7.12.

Lisätietoja: https://uni.lut.fi/lut-etatyopoyta

 

30.11.2020: Moodleissa huoltokatkoja

LUT-korkeakoulujen uudessa Moodlessa (https://moodle.lut.fi/) on huoltotauko to 3.12. klo 7:00-8:00 eikä uusi Moodle ole tänä aikana käytettävissä.

LUTin vanhassa Moodlessa (https://moodle2.lut.fi/) on huoltotauko pe 4.12. klo 7:00-13:00 eikä vanha Moodle ole tänä aikana käytettävissä.

 

25.11.2020: Loppuvuoden ja vuodenvaihteen palveluajat

Opiskelijoiden IT-tukipalvelut on suljettu 23.12.2020 - 3.1.2021 ja 6.1.2021.

LUT-korkeakoulujen kampusten siirryttyä pääosin etäopetukseen viikolla 48 muuttuvat myös Opiskelijoiden IT-tukipisteen palveluajat. IT-tukipiste palvelee loppuvuonna vain seuraavina päivinä: pe 27.11., ke 2.12., ke 9.12. ja ke 16.12.2020. Muina päivinä palvelemme normaalisti puhelimitse ja sähköpostitse (ma-pe, klo 10-14).

Alkuvuoden palveluajat ilmoitetaan myöhemmin.

 

17.11.2020: Jos kirjautuminen ei toimi

Jos et pääse LUT-tunnuksellasi enää kirjautumaan LUTin palveluihin, niin ensimmäisenä korjauskeinona suosittelemme aina salasanan vaihtamista. Eilen LUTin Highway-opiskelijoiden tunnuksia on valitettavasti vikaantunut Sisun päivityksen johdosta, mutta salasanan vaihtaminen korjaa näissäkin tapauksissa kirjautumisongelmat.

Joillakin opiskelijoilla on lisäksi Moodlen työpöytä tyhjentynyt. Tämän voi korjata klikkaamalla Moodlen oikeasta ylänurkasta "Customise this page" (Muokkaa tätä sivua haluamaksesi) ja "Reset page to default" (Palauta sivun oletusasetukset).

 

16.11.2020: Eduroam Lappeenrannan kampuksella

Klo 13:50: Eduroam-verkko ei ole tällä hetkellä käytettävissä Lappeenrannan kampuksella. Häiriön syytä selvitetään paraikaa.
Klo 14:40: Eduroam on jälleen toiminnassa.

 

12.11.2020: Opiskelijoiden IT-tukipiste siirtyi 10 askelta lounaaseen

Vapautimme Career Cornerin urapalveluiden käyttöön ja muutimme 10 askelta käytävällä lounaan suuntaan. Perjantaista 13.11. alkaen löydät Opiskelijoiden IT-tukipisteen luokan 1304 edestä.

 

3.11.2020: Refinitiv Eikon

Viime päivinä olemme saaneet paljon tiedusteluja Refinitiv Eikon -ohjelmasta. Valitettavasti se ei ole tällä hetkellä käytettävissä missään tietokoneluokassa, kirjastossa eikä LUT VDI -palvelussa. Selvitämme parhaillaan, mihin tämä ohjelma olisi mahdollista asentaa. Lisätietoja Usein kysytyissä kysymyksissä: https://uni.lut.fi/it-ukk#Refinitiv

 

29.10.2020: Eduroamin pätkiminen korjattu

Eduroam-verkkoa Lappeenrannan kampuksella pitkään vaivanneen yhteyden katkeamisongelman syy on löytynyt ja vika on korjattu. Eduroamin pitäisi jälleen toimia normaalisti.

 

15.10.2020: IT-tukipiste suljettu vko 43

Opiskelijoiden IT-tukipiste on suljettu viikon 43 (19.-23.10., syysloma- /kuulustelu- /intensiiviviikko). Muutoin Opiskelijoiden IT-tukipalvelut palvelee normaalisti viikolla 43, eli voit olla yhteydessä puhelimitse tai sähköpostitse.

 

22.9.2020: Lisäresursseja

Saimme opiskelijoiden IT-tukipalveluihin lisäresursseja ja pystymme jälleen vastaamaan useimpiin viesteihin parin päivän sisällä. Kiitos kärsivällisyydestä!

 

10.9.2020: Ruuhkaa

Pahoittelemme, palvelussamme on edelleen ruuhkaa! Vastaamme kyllä kaikkiin opiskelijoiden IT-tukipalveluun tulleisiin sähköposteihin, joten maltathan odottaa. Pyrimme käsittelemään viestit saapumis- ja kiireellisyysjärjestyksessä.

 

24.8.2020: Ruuhkaa

Valitettavasti palvelumme on tällä hetkellä ruuhkautunut.

 

17.8.2020: Uusi opiskelijoiden IT-tukipiste

Kampus avataan opiskelijoille 17.8. ja samana päivänä avautuu myös uusi opiskelijoiden IT-tukipiste Galleria-aulan vieressä. Tervetuloa!

Tämän sivun sisällöstä vastaa LUT-tietohallinto (studenthelpdesk@lut.fi).

Sivun koko sisältö on viimeksi tarkistettu 16.10.2020. Tämän jälkeen sivulle on voitu tehdä pienempiä muokkauksia, joista viimeisimmän päivitysaika näkyy sivun alareunassa.