Tämän sivun sisältö on suunnattu LUTin ja LABin opiskelijoille

Opiskelijoiden IT-tukipalvelut Opiskelijoiden IT-tukipalvelut

LUTin tietohallinto tuottaa IT-tukipalvelut sekä LUTin että LABin opiskelijoille. Yhteystiedot löydät tältä sivulta. LUT-tunnukseen liittyvät ongelmat pyritään korjaamaan mahdollisimman pikaisesti.

Omien laitteiden tai sovellusten käyttöön ei valitettavasti tarjota tukea.

Origo-palvelupiste Origo-palvelupiste

Origo-palvelupisteen toiminta on päättynyt kesällä 2020, mutta kaikki vanhat tutut Origon palvelut tarjotaan edelleen. Syyslukukauden 2020 alusta lähtien (=1.8. alkaen) palvelut jakautuvat seuraavasti:

Kirjastoasiat: LUT-tiedekirjaston asiakaspalvelu säilyy tutussa paikassa Lappeenrannassa kirjaston 3. kerroksen palvelupisteellä. Kirjastossa ei enää tarjota IT-tukipalveluita. Kirjaston yhteystiedot ja asiakaspalvelun aukioloajat löydät kirjaston verkkosivuilta lut.fi/kirjasto

Opiskelijoiden IT-tukipalvelut: Uudet yhteystiedot ja aukioloajat löydät tältä sivulta.

LUTin ja LABin opiskelijoiden IT-tukipalvelut on muuttanut kirjastosta Galleria-aulan toiselle puolelle. Palvelupiste sijaitsee aivan Galleria-aulan vieressä, 1-rakennuksen puolella (pianon takana).

Kirjastosta päin kuljettaessa: mene Galleria-aulan läpi ja käänny heti vasemmalle. Street Cafe'lta päin kuljettaessa: huoneen 1325 kohdalta jatka muutama metri eteenpäin kohti Career Corneria.

Kysymyksiä ja vastauksia Kysymyksiä ja vastauksia

Mikä on LUT-tunnus?
Mitä ovat käyttäjätunnus, sähköpostiosoite, opiskelijanumero ja kirjautumistunnus?

Miten käytän Webropolia?

Miten käytä ohjelmia/tietokantoja Eikon, Datastream ja Thomson One?

Mikä on LUT-tunnus?

LUT-tunnus on LUTissa ja LABissa käytössä oleva yleistunnus, jolla pääset kirjautumaan LUT-korkeakoulujen tarjoamiin palveluihin.

Mitä ovat käyttäjätunnus, sähköpostiosoite, opiskelijanumero ja kirjautumistunnus?

LUT-tunnukseen liittyy käyttäjätunnus ja sähköpostiosoite. Kirjautumistunnuksena eri palveluihin käytetään joko käyttäjätunnusta tai sähköpostiosoitetta.

Sähköpostiosoite on muotoa etunimi.sukunimi@student.lut.fi tai etunimi.sukunimi@student.lab.fi . Käyttäjätunnuksia on useita eri muotoisia. Vuonna 2020 opiskelemaan hyväksyttyjen opiskelijoiden käyttäjätunnukset ovat pääasiassa muotoa x012345.

Lisäksi jokainen opiskelija saa myös yksilöllisen opiskelijanumeron (esim. 0512345 tai 2091234).

Miten käytän Webropolia?

Webropol on LUT-korkeakouluissa käytössä oleva kysely- ja raportointityökalu. Webropoliin kirjaudutaan LUT-tunnuksella osoitteessa webropol.lut.fi (LUTin opiskelijat) tai webropol.lab.fi (LABin opiskelijat).

Ohjeita Webropol-kyselyiden tekemiseen löytyy Webropolin verkkosivuilta. Kirjaudu ensin Webropoliin ja sen jälkeen löydät Webropolin verkkosivun oikeasta ylänurkasta linkin "Tuki ja ohjeet", josta löytyy paljon ohjeita, mm. laaja opas "Webropol 3.0 suomenkielinen opas, PDF".

Miten käytän ohjelmia/tietokantoja Eikon, Datastream ja Thomson One?

LUT-kauppakorkeakoulun opiskelijat käyttävät näitä Refinitivin työkaluja talousdatan hankkimiseen. Refiniv tunnettiin aiemmin nimellä Thomson Reuters Financial & Risk.

Refinitiv Eikon ja Datastream ovat eri käyttöliittymiä, joilla Refinitivistä saa ladattua dataa. Eikon on Refinitivin uusin sovellus ja sen kautta dataa saa ladattua suoraan Exceliin. Datastream on vanhempi käyttöliittymä ja se ei enää tule oikein toimeen Excelin uusien versioiden kanssa.

Datastream on asennettu Lappeenrannassa tietokoneluokan 7334 koneille. LUTin opiskelijat voivat saada myös etäkäyttöoikeuden ko. luokan koneelle LUT VDI:n (opiskelijoiden etätyöpöytäpalvelu) kautta. Datastreamin käyttöön tarvitaan erilliset tunnukset, joita voi tiedustella Opiskelijoiden IT-tukipalveluista.  Datastreamilla voi olla yhtäaikaisia käyttäjiä vain yksi (yhteenlaskettuna luokka+etäkäyttö).

Eikon ei ole vielä LUT-korkeakoulujen opiskelijoiden käytössä. Loppuvuoden 2020 aikana selvitetään, olisiko sitä mahdollista saada LUT VDI:n kautta käytettäväksi. Mikroluokkiin tämän ohjelman asennus ei ole valitettavasti ollut mahdollista.

Thomson One by Refinitiv on käytössä LUT-tiedekirjastossa Lappeenrannassa kirjaston tietokoneilla. Tietokannan käyttöön tarvitaan erilliset tunnukset, jotka kirjaston palvelupisteen tietopalveluneuvoja tulee pyydettäessä syöttämään kirjautumisikkunaan. Tunnuksia ei luovuteta opiskelijoille. Tietokannalla voi olla vain yksi yhtäaikainen käyttäjä.

Tämän sivun sisällöstä vastaa LUT-tietohallinto (studenthelpdesk@lut.fi).

Sivun sisältö on viimeksi tarkistettu ennen syyslukukautta 2019. Tämän jälkeen sivulle on voitu tehdä pienempiä muokkauksia, joista viimeisimmän päivitysaika näkyy sivun alareunassa.
 

Palveluajat ja yhteystiedot Palveluajat ja yhteystiedot

Opiskelijoiden IT-tukipalvelut palvelee LUTin ja LABin opiskelijoita!

Avoinna ma-pe klo 10-14

Email: studenthelpdesk@lut.fi

Puh: 029 446 2777

Opiskelijoiden IT-tukipiste Lappeenrannassa on avoinna ma, ke ja pe (klo 10-14)

IT-tukipiste sijaitsee kirjaston lähellä, Galleria-aulan vieressä 1-rakennuksen puolella, pianon takana, melkein luokkaa 1325 vastapäätä.

Chat: LUT-botti Emmi vastaa kysymyksiin chatissa 24/7.

Poikkeukset aukioloajoissa ilmoitetaan Unissa tällä sivulla.

Ajankohtaista Ajankohtaista

Poimintoja ajankohtaisista asioista, kaikki ajankohtaiset https://uni.lut.fi/it-ajankohtaista

29.10.2020: Eduroamin pätkiminen korjattu

Eduroam-verkkoa Lappeenrannan kampuksella pitkään vaivanneen yhteyden katkeamisongelman syy on löytynyt ja vika on korjattu. Eduroamin pitäisi jälleen toimia normaalisti.

 

22.9.2020: Lisäresursseja

Saimme opiskelijoiden IT-tukipalveluihin lisäresursseja ja pystymme jälleen vastaamaan useimpiin viesteihin parin päivän sisällä. Kiitos kärsivällisyydestä!

 

17.8.2020: Uusi opiskelijoiden IT-tukipiste

Kampus avataan opiskelijoille 17.8. ja samana päivänä avautuu myös uusi opiskelijoiden IT-tukipiste Galleria-aulan vieressä. Tervetuloa!

LUT-botti Emmi LUT-botti Emmi

LUT-botti Emmi vastaa kysymyksiin chatissa 24/7.

Jos Emmin taidot eivät vielä riitä ongelman ratkaisemiseen, niin hän ohjaa tekemään palvelupyynnön ihmiskollegalleen, joka ottaa asiakkaaseen yhteyttä. Emmi on vasta harjoittelija ja hän oppii viikoittain uusia asioita. Tällä hetkellä Emmi osaa vain suomen kieltä.

Haasta rohkeasti Emmiä! Emmin löydät mm. Unista: https://uni.lut.fi/studenthelpdesk

Käyttäjätunnukseni ei toimi Käyttäjätunnukseni ei toimi

Ota yhteys Origo-palvelupisteeseen. Katso yhteystiedot ja ohjeet yltä.

Olen unohtanut salasanani Olen unohtanut salasanani

Voit vaihtaa salasanasi uuteen id.lut.fi -sivustolla. Sinun tulee tunnistautua palveluun verkkopankkitunnuksilla tai OTP-sovelluksen avulla.

Katso lisää ohjeita täältä.

Eduroam ei toimi Eduroam ei toimi

Unohda verkko ja liity siihen uudelleen. Kokeile käyttää verkkoon kirjautumistunnuksena käyttäjätunnus@lut.fi -muotoista tunnusta, jos opiskelijasähköposti tunnuksena ei toimi.

Katso lisää Eduroam ohjeita täältä. Tarvittaessa voit ottaa yhteyttä Origo-palvelupisteeseen, katso ohjeet yltä.

Minun täytyy tulostaa Minun täytyy tulostaa

Tulostusjärjetelmää pääset käyttämään, kun aktivoit järjestelmään tulostusavaimen (esim. lutikan) ja ostat tulostussaldoa Aalefin kampuskaupasta tai LUTshopista netistä.

Katso tarkemmat ohjeet täältä.

Järjestelmä tai ohjelma ei toimi Järjestelmä tai ohjelma ei toimi

Ota yhteys Origo-palvelupisteeseen. Katso ohjeet yltä.

En pysty ilmoittautumaan kurssille En pysty ilmoittautumaan kurssille

Jos et pysty ilmoittautumaan kurssille ota yhteys LUTin opintotoimistoon. Opintotoimistoon saat yhteyden sähköpostitse opinto@lut.fi tai vierailmalla opintotoimistossa LUTin Lappeenrannan kampuksen 2. rakennuksessa.