Opiskelijoiden IT-tukipalvelut
LUT-yliopiston tietohallinto tuottaa IT-tukipalvelut LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Opiskelijoiden IT-tukipalveluiden yhteystiedot löydät tältä sivulta. Opiskelijoiden IT-tuki auttaa erityisesti LUT-tunnukseen ja salasanaan liittyvissä ongelmatilanteissa ja tällaiset ongelmat pyritään korjaamaan mahdollisimman pikaisesti.
Opiskelijoiden IT-tukipalvelut palvelee näissä asioissa:
- LUT-tunnukseen tai salasanaan liittyvät ongelmat (erityisesti kirjautumisongelmat Moodleen, Sisuun, Peppiin, Office 365 -palveluihin jne.).
- Ennen yhteydenottoa suosittelemme vaihtamaan salasanan, mikä usein korjaa kirjautumisongelmat. Ohjeet löydät Unista.
- Uuden LUT-tunnuksen aktivoiminen
- Voit aktivoida tunnuksen myös itse. Ohjeet löydät Unista.
- Unohtuneen salasanan palautus
- Voit vaihtaa salasanan myös itse. Ohjeet löydät Unista.
- Kulunvalvonta-avaimen liittäminen tulostusjärjestelmään
- Voit lisätä kulunvalvonta-avaimen (tai muun sirullisen kortin/avaimen) tulostusjärjestelmään myös itse. Ohjeet löydät Unista.
- Tietyissä tapauksissa opiskelija ei voi itsenäisesti liittää kulunvalvonta-avainta tulostusjärjestelmään, esimerkiksi kun avain on liitetty aiemmin opiskelijan toiselle tunnukselle (näissä tapauksissa kyseessä on usein henkilökuntatunnus).
LUT-korkeakoulujen henkilökunnan jäsenet voivat myös noutaa uuden LUT-tunnuksen tai unohtuneen salasanan tai käydä liittämässä kulunvalvonta-avaimen tulostusjärjestelmään Opiskelijoiden IT-tukipisteellä. Muissa asioissa henkilökuntaa palvelee LUT-tietohallinnon helpdesk.
Näitä asioita meiltä kysytään usein, mutta valitettavasti ne eivät kuulu palveluihimme:
- Omien laitteiden käyttöön tai sovellusten/tietokoneohjelmien käyttöön ei valitettavasti tarjota tukea
- Tietokoneiden ja mobiililaitteiden huoltoa tekevillä yrityksillä on yleensä verkkosivut, joilta löydät heidän yhteystietonsa. Voit käyttää hakukoneessa (esim. Google) esimerkiksi hakusanoja tietokonehuolto/puhelinhuolto Lahti/Lappeenranta
- Sisuun tai Peppiin liittyvät muut asiat kuin kirjautumisongelmat
- Opiskelutodistukset, opintosuoritusotteet, Kelan ateriatukikortit
- Kulunvalvonta-avaimet ja kulkuoikeudet
- Tulostuskiintiötä emme myy
- Opiskelijakortit
Origo-palvelupiste
Origo-palvelupisteen toiminta on päättynyt kesällä 2020, mutta kaikki vanhat tutut Origon palvelut tarjotaan edelleen. Syyslukukauden 2020 alusta lähtien (=1.8. alkaen) palvelut jakautuvat seuraavasti:
Kirjastoasiat: LUT-tiedekirjaston asiakaspalvelu säilyy tutussa paikassa Lappeenrannassa kirjaston 3. kerroksen palvelupisteellä. Kirjastossa ei enää tarjota IT-tukipalveluita. Kirjaston yhteystiedot ja asiakaspalvelun aukioloajat löydät kirjaston verkkosivuilta lut.fi/kirjasto
Opiskelijoiden IT-tukipalvelut: Uudet yhteystiedot ja aukioloajat löydät tältä sivulta.
LUTin ja LABin opiskelijoiden IT-tukipalvelut on muuttanut kirjastosta Galleria-aulan toiselle puolelle. Palvelupiste sijaitsee aivan Galleria-aulan vieressä, 1-rakennuksen puolella (pianon takana).
Kirjastosta päin kuljettaessa: mene Galleria-aulan läpi ja käänny heti vasemmalle. Street Cafe'lta päin kuljettaessa: huoneen 1325 kohdalta jatka muutama metri eteenpäin kohti Career Corneria.
Kysymyksiä ja vastauksia
LUT-tunnukseen liittyviä kysymyksiä:
- Mikä on LUT-tunnus?
- Mitä ovat käyttäjätunnus, sähköpostiosoite, opiskelijanumero ja kirjautumistunnus?
- LUT-tunnukseni ei toimi tai olen unohtanut salasanani, mitä teen?
- En pääse kirjautumaan palveluun tai järjestelmään
Muita asioita:
Palveluajat ja yhteystiedot
Opiskelijoiden IT-tukipalvelut palvelee LUTin ja LABin opiskelijoita!
Avoinna ma-pe klo 10-14
Email: studenthelpdesk@lut.fi
Puh: 029 446 2777
Opiskelijoiden IT-tukipiste Lappeenrannassa on avoinna ti ja to (klo 10-14)
IT-tukipiste sijaitsee luokan 1304 edessä (kirjaston lähellä, Galleria-aulan vieressä 1-rakennuksen puolella, pianon takana).
Chat: LUT-botti Emmi vastaa kysymyksiin chatissa 24/7.
Poikkeukset aukioloajoissa ilmoitetaan Unissa tällä sivulla.
Ajankohtaista
Poimintoja ajankohtaisista asioista, kaikki ajankohtaiset https://uni.lut.fi/it-ajankohtaista
8.1.2021: Ruuhkaa
Valitettavasti palvelumme on tällä hetkellä ruuhkautunut. Vastaamme kyllä kaikkiin opiskelijoiden IT-tukipalveluun tulleisiin sähköposteihin, joten maltathan odottaa.
Käsittelemme palvelupyynnöt saapumis- ja kiireellisyysjärjestyksessä. Ensimmäisenä autamme uusia opiskelijoita LUT-tunnuksen aktivoimisessa ja saatamme vanhojen opiskelijoiden tunnukset kuntoon, jos tunnuksella ei pääse kirjautumaan mihinkään. Näiden jälkeen käsittelemme yksittäisten sovellusten ja järjestelmien ongelmatilanteet.
Useimmat kirjautumisongelmat ratkeavat vaihtamalla salasana. Lisätietoja: https://uni.lut.fi/it-ukk#Salasana
31.12.2020: Opiskelijoiden IT-tukipisteen uudet palveluajat
1.1.2021 alkaen Opiskelijoiden IT-tukipiste on avoinna tiistaisin ja torstaisin klo 10-14. Opiskelijoiden IT-tukipalvelut on puolestaan avoinna tuttuun tapaan ma-pe klo 10-14.
1.12.2020: Uusi LUT VDI -etätyöpöytäpalvelu
Maanantaina 7.12. otetaan käyttöön uusi LUT VDI -palvelu. Vanhan LUT VDI -ympäristön käyttö päättyy sunnuntaina 6.12.2020. Uudessa LUT VDI -portaalissa on käytössä vanhat tutut palvelut, mutta portaalin suorituskyky ja käytettävyys ovat parantuneet. Uusi LUT VDI on yhteinen kaikille LUT-korkeakoulujen opiskelijoille.
Uusi LUT VDI löytyy selaimella osoitteesta https://one.lut.fi (tämä korvaa siis vanhan osoitteen https://vim.lut.fi). Horizon Clientillä käytetään jatkossa palvelimena vdi.lut.fi (korvaa vanhan palvelimen view.lut.fi).
Voit tutustua uuteen portaaliin jo nyt, mutta huomioitahan, että jotkin vanhan portaalin palveluista siirretään uuteen LUT VDI -portaalin vasta maanantaina 7.12.
Lisätietoja: https://uni.lut.fi/lut-etatyopoyta
12.11.2020: Opiskelijoiden IT-tukipiste siirtyi 10 askelta lounaaseen
Vapautimme Career Cornerin urapalveluiden käyttöön ja muutimme 10 askelta käytävällä lounaan suuntaan. Perjantaista 13.11. alkaen löydät Opiskelijoiden IT-tukipisteen luokan 1304 edestä.
LUT-botti Emmi
LUT-botti Emmi vastaa kysymyksiin chatissa 24/7.
Jos Emmin taidot eivät vielä riitä ongelman ratkaisemiseen, niin hän ohjaa tekemään palvelupyynnön ihmiskollegalleen, joka ottaa asiakkaaseen yhteyttä. Emmi on vasta harjoittelija ja hän oppii viikoittain uusia asioita. Tällä hetkellä Emmi osaa vain suomen kieltä.
Haasta rohkeasti Emmiä! Emmin löydät mm. useilta Unin IT-ohjesivuilta.